روستای منگاوی 13 نفر شهید دارد که 7 نفر از آنها در این روستا مدفون میباشند.گلزار شهدای این روستادر سال 1388 باز سازی گردید.

اسامی شهدا: 1- محمد حسین نظری 2- محمد عیسی آخوندی3 – اکبر شعبانلو 4 – حسین گرجی 5- رضا یونسی 6- کمال یونسی 7- جمشید ترکمان

8 – عزیز الله شعبانلو 9- بهمن ترکمن 10- محمد رضا ترکمان 11- علیرضا ترکمان -12 سید یعقوب موسوی 13 – رضا ترکمند





معرفی شهدای روستا :


شهید:  محمد حسین  نظری  فرزند : ملک محمد       متولد : 1323  روستای  منگاوی     شهادت :   1363/10/29      محل شهادت  :  شیخ صالح      

درجه  : بسیجی   

 



شهید :  محمدعیسی  آخوندی  فرزند: محمود  علی   متولد : 1346  روستای  منگاوی شهادت :   1365/10/26  محل شهادت  :  کربلای  5  شلمچه 

درجه  : پاسدار  


 

                            

              


وصیت نامه شهید محمد عیسی آخوندی

 

شهید:  حسین  گرجی فرزند: محمد  قلی     متولد : 1345  روستای  منگاوی    شهادت :   1365/10/4     محل شهادت  :  کربلای  4 اروند رود     

  درجه  : پاسداروظیفه      رجعت پیکر مطهر  : 1376/4/13  بعد از 11 سال




وصیت نامه شهید حسین گرجی

بسمه تعالی

وصیت نامه شهید حسین گرجی

شکر می کنم خدا را که توفیق به من داد که بتوانم وظیفه شرعی خود را در حد توانم نسبت به اسلام و قرآن انجام دهم و در مدت عمرم این زمان را که عازم جبهه می باشم بهترین زمان عمرم می بینم . از خدا تقاضا کرده ام که مرا در بستر نمیراند و مرا در راه اسلام بمیراند این آرزویم را از خدا می خواهم که به من ایمان عطا کند که فقط راه امام حسین (ع) را دنبال کنم ، باید دین خود را تا آنجا که می توانم به اسلام و مردم مظلوم ادا نمایم بالاخره پس از چندین سال زندگی به یاری خدا به هدفم رسیدم و هیچ چیز در زندگی جز شهادت آرزوی من پاسدار نیست . و هیچ چیز نمی تواند گلوی تشنه مرا سیراب کند جز شهادت .

وصیت می کنم اگر انشاءالله در این مسیر مقدس کشته شدم با خون ناچیزم این درخت تناور اسلام آبیاری شود .

وصیتی دارم به پدر و مادرم هر موقعی که به یاد فرزندتان افتادید به یاد فرزندانی باشید که بدن پاره پاره آنها را مادرانشان ندیده اند ، منتظر من نباشید که نرفته ام که زنده بر گردم تا مبارزه با کفر کنم و بکشم و اگر توانستم کشته شوم .

وصیت می کنم که برای من اشک نریزید به مادرم بگویید تو در نزد فاطمه (س) سربلند خواهی بود تو هم شهید دادی . و تو ای پدر عزیزم ناراحت نباش چون مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است پدرم دعاکن که خدا به فرزند شما شهادت را عطا کرد .

برادران و خواهران دلیر اسلام سلاح از دست افتاده مرا بگیرید و برای مقابله با کفار قیام کنید . در پایان از شما می خواهم امام خمینی را تنها نگذارید . 

حسین گرجی

تیپ سوم انصار الحسین علیه السلام (سپاه پاسداران )



شهید:  محمد رضا یونسی فرزند: مصیب    متولد : 1347  روستای  منگاوی      شهادت :   1367/4/21        محل شهادت  :  سرپل ذهاب       

درجه  : سرباز  ارتش


                                                                                 

وصیت نامه شهید محمد رضا یونسی 

                                                                                               

                     

                                                                                             

 

شهید : کمال  یونسی  فرزند:  حسین     متولد : 1342  روستای  منگاوی   شهادت :   1365/8/24    محل شهادت  :  کردستان     

درجه  : پاسداروظیفه  

  

وصیت نامه شهید کمال یونسی

 

شهید : جمشید ترکمان فرزند:  عبد اله   متولد : 1348  روستای  منگاوی     شهادت :   1365/10/4   محل شهادت  :  کربلای  4 اروند رود   

درجه  : پاسدار  رجعت پیکر مطهر  : 1376/4/13  بعد از 11 سال 



                                              

                                                                                                       

وصیت نامه شهید جمشید ترکمان 

متن  وصیت نامه   شهید جمشد  ترکمان

 از  لشگر 32 انصار  الحسین  (ع)   سپاه  پاسداران

 به  نام  الله  پاسدار  حرمت   شهیدان   هم آنان که جان  باختند تا از   لقاء  دوست جان   بگیرند  و  از آن  دفاع کردند .خدای  را   سپاس   فراوان  اگر  چه  در  زمان  حسین (ع)  نبودم  تا ندای هل من ناصر ینصرنی را  لبیک گویم  در  ز مان  خمینی  فرزند حسین (ع) هستم  و  خدا را   شکر  کرده بر خود  می بالم  که   فرماندهی چون  امام زمان (عج )‌ دارم .سلام ،  سلام  بر  مادرم  من  رفتم  آن گونه که  حسین رفت  و  تو بمان  آن گونه که   زینب  ماند .

 مادرم  در   فراق من غم  مخور  بلکه خوشحال باش  آنگونه که من خوشحالم و به  داشتن چون  تو مادری مفتخر ،  تو نیز  بر خود  ببال  که فرزندت  از   سربازان امام  زمان بود و از  برای  دین  خدا جان  داد.

تو ای پدر  عزیز و  بزرگوارم  می خواهم  مرا ببخشی و حلالم کنی  چرا که  واقعاً‌ شرمنده ام  و جز  ابراز شرم  و خجالت نسبت  به خوبی  هایی که  در حق فرزند حقیرت  کرده  ای هیچ ندارم و  از  تمام   شما عزیزان از  شما مادر  عزیز  و پدر  بزرگوار  و خواهران  و برادران  عزیز و  دیگر  اقوام  و  آشنایان  عاجزانه  التماس  دعا و  حلالیت  دارم .

 مادر جان   از مال  دنیا هیچ  ندارم و  از  این  باب خوشحالم  و  تنها  چیزی  که  از  من به  شما خواهد  رسید شاید جسدم  باشد که  دوست  دارم  آنگونه  که  هست بی  غسل به خاکش بسپارید .

  دوست  دارم  در  همیشه  و  همه  حال  به  وی‍ژه  در گرفتاریها و  مشکلات  به یاد خدا  باشید  و  نیک  بدانید که  پاداش و  بهترین آرامش  هاست .

 در   صحنه  باشید و  همواره  امام  خمینی  این  نایب  بر  حق  امام زمان مرا  یاری دهید که  نه در  بیان بلکه  در  عمل .

نگویید که من  ناکام   رفتم  که مرگ  را بالاترین و والاترین  چیزها می  بینم چرا که  تنها چیزی که  می  تواند آدمی  را از  این دنیای پست  و پر مشقت نجات  دهد  و به  دوست برساند همان مرگ است  مرگ . 

و خدای را   شکر   فراوان که لحظه مرگم را لحظه  شهادتم قرار داد و  از  این بابت نه  تنها من بلکه شما نیز  باید خوشحال و خرسند باشید . 

 

والسلام  علیکم و  رحمة الله  و  برکاته

جمشید  ترکمان



                                           شهید عزیز اله شعبانلو 



شهید سید یعقوب موسوی



شهید رضا ترکمن 





مزار شهدای روستای قبل از باز سازی



مزار شهدای روستا بعد از بازسازی